Selasa, 4 November 2008

Ketuanan Melayu-UMNO?

Sebelum ini semasa Karpal Singh mempertikai titah Sultan Perak, Anwarlah yang menjadi penyokong kuat Karpal. Sebab itulah Kapal Karam ni besar kepala. Sebagai balasan semasa kerajaan memberi amaran kepada Uncle Sam kerana menyebelahi Anwar, Kapal Karam pula menyokong Anwar dengan mengatakan yang kerajaan Malaysia tidak ada hak untuk mencampuri hal ehwal Palestin.
Sekarang bila " Zaid Komunis " berkata konsep Ketuanan Melayu adalah satu kegagalan, Anwar tanpa segan silu menyokong kenyataan Zaid Komunis. Mungkin selepas ini Anwar pula berharap Zaid Komunis akan menyokongnya melaung-laungkan Ketuanan Rakyat yang cuba dipeloporinya. Kedua-duanya adalah pengkhianat kepada bangsa Melayu. Sudahlah orang Melayu cuma tinggal " Kuasa Politik "sahaja, mereka berdua cuba untuk menidakkannya.
Kalau Ketuanan Melayu sudah mula terhakis, apa yang tinggal untuk orang Melayu. Nak mengharapkan pada ekonomi, siapa yang menguasainya. Siapa yang nak menghapuskan DEB kalau bukan Anwar dan koncu-koncunya. Adakah Anwar lupa semasa dia menjadi Menteri Kewangan, segelintir Melayu mana yang telah diperkayakannya? Siapa tidak kenal segelintir "Melayu Kaya" yang lupa daratan ini.
Siapa tidak kenal Kamaruddin Jaafar, Abdul Rahim Ghaus, Azmin Ali, Saifuddin Nasution dan lain-lain lagi. Berapa ramai rakyat miskin yang terbiar di Permatang Pauh. Adakah Anwar perdulikan mereka? Adakah Anwar lupa orang Melayu begitu baik sehingga memberikan kerakyatan Malaysia kepada orang Cina dan India agar mereka dapat hidup aman dan damai di bumi bertuah ini. Apakah balasan mereka kepada kebaikan orang Melayu dahulu.
Sebenarnya sikap Anwar tidak ubah macam seorang penyangak. Cuba menjuarai Ketuanan Rakyat yang sememangnya sudah melukai hati orang Melayu dengan menidakkan Ketuanan Melayu. Anwar cuba untuk memenangi hati Cina dan India tetapi pada masa yang sama menjadi pengkhianat kepada orang Melayu. Tak tahulah apa yang akan terjadi jikalau Anwar menjadi PM. Rasanya orang Melayu akan menjadi pengemis ditanah air mereka sendiri. Ingatlah Anwar , orang Melayu adalah pewaris kepada tanahair bumi tercinta ini. Sedarlah Anwar. Berpijaklah dibumi yang nyata.

Jangan panik!! Kenyataan ni aku dpt dari salah sorang penyokong Kelab ‘Gerbang Tempur Maya’ iaitu satu kumpulan penyokong UMNO (tapi x suka PakLah) dan condong ke arah me’lebih2’kan Tun Dr Mahathir. Mamat blogger yg diberi nama ‘belantan’ ni bukan main semangat dok mengutuk DSAI ttg kenyataan ketuanan melayunya.

Aku dulu pernah gak ‘gempur’ web ni tapi sejak dah ada blog sendiri dan mungkin byk ‘statement’ aku yg bersifat cili api, maka nama aku pun terus di’gam’ tanpa sebab. Aku juga pernah di’halau’ keluar dari memberi sebarang kenyataan kerana komen aku byk membuat kaum2 kat dalam tu x puashati. Atau dalam kata lain, banyak komen aku yg menentang arus komentar mereka. Biasalah, dah nama forum pun kan? Dah ada hulu, mesti ada hilirnya.

Tapi aku pun bukan kisah sangat pun. Kerana rata2 yg memasuki Kelab ini memang berat sebelah dan x mkn dek saman. Asyik2 nak monang! Bila dah xleh nak jawab, cecepat buang nama dari forum takut ada yg terbaca statement kat dlm pulak. Depa ni sebenarnya jenis yg suka berperang tapi tak suka pegang senapang. Jenis harimau yg menyalak gadang tapi dok terkurung dalam kandang. Jenis takut hadapi kenyataan dan suka mengelamun dgn fantasi buatan fikiran (Pergh.. ayat……)

Berbalik kepada asas ayat yang si belantan tu cuba utara kan. Persoalannya adalah adakah ketuanan melayu benar2 merubah bangsa melayu itu sendiri. Meningkatkan taraf hidup org melayu dan dpt bersaing peringkat tinggi dgn bangsa lain?

Sehingga kini walaupun dah tetapkan ekuiti 30% tuk bumiputra, masih ada balance 14% kuota belum dipenuhi walaupun dah lebih separuh abad Malaysia merdeka. Dan jika diurutkan dgn peningkatan kaum lain dgn melayu, suka x suka bhw melayu sudah ketinggalan jauh dari pelbagai segi terutama ekonomi. Berapa kerat yg mampu bersaing dgn taikun2 cina yg telah lama meungguli carta org terkaya di Malaysia? Tuan pekebende kalau ekuiti pun x sampai separuh dari yg ditetapkan.

DEB pun bukan dpt dinikmati oleh org melayu sepenuhnya. Hanya segelintir kroni & proxi yg tumpang tuah terhadap dasar tersebut. Melayu lain? Terpaksa hidup dgn membiarkan harta rakyat dihentam oleh ‘penyangak’ kerajaan. Kalau ada melayu lain yg nak bersaing, sediakanlah modal yg banyak, kalau x, jgn harap nak sentuh satu sen pun duit kerajaan. Jelas! Yang kaya makin kaya, yg miskin makin miskin. Jadi, mana konsep ‘ketuanan’ disini?

Bagi aku, tiada istilah ketuanan melayu. Tapi lebih pada ‘Ketuanan UMNO’. Kita cuma perlu tahu bahawa sebab tuanlah yg merobohkan tugu UMNO dan rombongan PakLah dari PRU12 dulu. Sebabnya, bila dah jadi tuan, UMNO pikir dia ‘bos’ segala2nya sehingga bersikap bongkak, takbur dan berlagak tahap cipan terhadap rakyat yang terang2an dianggap pengemis di bumi sendiri. Dan ternyata kerana tuanlah rakyat menghukum UMNO secukup rasa sampai nak beriadah dan bercuti pun dah xde masa.

UMNO pikir ia tuan melayu dan segala yang menganggugugat UMNO, otomatik dikatakan mengusik melayu. Sebab itulah puak2 kat dalam ni mati2 perjuangkan ketuanan melayu sbb pikirkan kelangsungan riwayat UMNO sendiri. Kalau PAS boleh dpt sokongan dari umat Islam berlainan bangsa yang lain manakala PR boleh dapat sokongan dari bangsa lain selain melayu. Maka, kalau x dapat sokongan dari bangsa melayu sendiri, dari mana UMNO nak dapat lagi? Sedarilah! inilah politik perkauman paling jijik pernah aku saksikan…….!

UMNO je yg sibuk dgn konsep tersebut dan gunakan sebagai senjata setelah sokongan rakyat hampir2 membawa rebah. Dulu, kenapa xnak pejuang pulak perkara ni? Kenapa sekarang bersikap ‘extremely racist’ terhadap PR sedangkan dlm BN pun dah ada parti bangsa lain bersuara sumbang menuntut yg bukan2 dan mengarut2 belaka. Kenapa dah terduduk, dah terkulai, dah nak mampus, baru terhegeh2 mengatakan bumi Malaysia ni tuan dia Melayu? Apa? Ingat Negara takde perlembagaan ker?

Perlembagaan Malaysia dah tetapkan hak2 istimewa org melayu. Itu memang tidak boleh dinafikan oleh sesapa. Tapi melayu jangan jadi sombong dan bongkak dgn hak tersebut sehingga menyebabkan kaum lain rasa dipinggirkan. Dalam masyarakat majmuk ni, nak xnak kena juga hadap bangsa lain yg mempunyai hak sebagai rakyat. Konsep tolenrasi tu kena ada lah beb! Dan, dalam masa yg sama, melayu x perlu risau dan gelisah tentang hak sendiri sebab perlembagaan yg telah ditetapkan bukan sesenang gitu je nak diubah atau diusik. Dah sekian lama termaktub dan tiada sesiapa yg boleh nafikan. Jadi apa yg perlu melayu takutkan?

Jgn kita taksub sgt dgn ketuanan kita sehingga lupa bhw kita duduk sebumbung dgn org yang makan pakai chopstick dan minum dgn cawan alumunium. Ingatlah! Negara dah maju dan ini bukan zaman penjajah lagi. Tiada kekuatan utk beradu tenaga dan tiada keris utk menentang manusia!